A 118/2001. (VI. 30.) Kormány rendelet szabályozza hazánkban a munkaerő közvetítés szabályait, mely tartalmazza a működési feltétel szabályait. Ez alól nincs kivétel, minden munkaerő közvetítő cégre ugyanazok a szabályok érvényesek, akár itthonról, akár külföldről delegál munkaerőt. Ugyanez igaz a Magyarországról külföldre szervezett munkaerő közvetítésre is. Cikkünkben most a hazai vállalatokhoz történő munkaerő delegálásra összpontosítunk.
A hazai munkaerőpiac több sebből vérzik. Kevés a jól képzett szakember az ipar több területén is, ugyanakkor az álláskereső magyarok száma magas. A munkaerő közvetítés célja, hogy a kereslet és a kínálat találkozzanak egymással, sikerét a megkötött munkaszerződés jelzi. Mielőtt egy cég munkaerő közvetítőhöz fordulna, általában már tett egy vagy több próbát a megfelelő kollégák kiválasztására. Ez a folyamat hosszadalmas és fárasztó, az olyan vállalatoknál, ahol nagy a fluktuáció, jelentősen leterheli a humán erőforrás osztályt és a cégvezetést. Mielőtt szóba jön a munkaerő közvetítés, már rengeteg munkaóra veszett kárba, ami rendkívüli hátrányokkal járhat, veszélyeztetheti a cég működését is.
A munkaerő közvetítés célja, hogy ezt a terhet átvegye a vállalat vezetésétől, s rövid időn belül a megfelelő kollégákat delegálja. Mind a toborzás, mind pedig a kiválasztási folyamat átkerül a munkaerő közvetítő céghez, a folyamat végén a kiválasztott munkatársak a megbízó vállalattal, nem pedig a közvetítő céggel kötnek munkaszerződést.
A munkaerő közvetítés igényfelméréssel, esetenként tanácsadással indul. A közvetítő cég elkészíti a vállalat igényeinek megfelelő profilt, majd közösen kialakítják azt a stratégiát, mellyel a keresést lefolytatja a megbízott cég. Amikor már pontosan tudja, hogy milyen munkakörre, milyen feltételekkel keres jelölteket, elindul a kampány, akár egyszerre több csatornán keresztül is. Attól függően, hogy milyen területre és hány új alkalmazottat keresnek, ez lehet álláskereső portálon elhelyezett felhívás, újsághirdetés, vagy éppen forgalmas buszmegállókban kihelyezett plakát. A hatékonyság kulcsa a célközönség megfelelő ismerete, ezért érdemes olyan munkaerő közvetítéssel foglalkozó céget választani a projektre, amelyik behatóan ismeri a vállalat iparágát. Ezt követi az előszűrés, a referenciák bekérése, interjúztatás. Gyakorlatilag, mire a vállalat elé kerül a kiválasztott új kollégák önéletrajza, már nincs olyan kérdés, amire ne szerezték volna meg a választ. A közös munka itt sem áll meg, a munkaerő közvetítés az utóéletet is figyelemmel követi, a próbaidő alatt is támogatja mindkét felet.